خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/05/22 - 16:02
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی با اشاره به سفر مقامات ایرانی به کابل؛

وضعیت رفت و آمد مهاجران افغانستان تعیین تکلیف شود/ لزوم توجه به سرحدات مرزی

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد وضعیت رفت و آمدهای مهاجران افغانستان باید تعیین تکلیف شود.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با اهمیت سفر مقامات وزارت خارجه کشورمان به کابل برای رایزنی با مقامات طالبان، گفت: پس از تغییر دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه شاهد آمار بالای ورود مهاجران افغانستانی به طور قانونی و غیرقانونی به کشورمان هستیم؛ بسیاری از این افراد با وسایل زندگی‌شان وارد کشورمان می شوند که جای نگرانی دارد؛ هر چند طی سالیان گذشته میزبان آنها بوده ایم.



وی با اشاره به اینکه وضعیت رفت و آمدهای مهاجران این کشور باید تعیین تکلیف شود، ادامه داد: افغانستان پلیس مرزبانی ندارد و پاسگاه های مرزی آنها رها شده است و عملا وظیفه حفاظت از مرزهای مشترک روی دوش مرزبانی کشورمان است که باید به آنها رسیدگی شود تا ترددهای مرزی کنترل شود.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همچنین طالبان باید نیروهای خود در برخی نقاط مرزی را توجیه کنند زیرا بروز برخی چالش ها نشان می دهد آنها نسبت به سرحدات مرزی توجیه نیستند؛ این روند اگر ادامه یابد ممکن است به تنش تبدیل شود که چنین رخدادی برای کشورمان اصلا مناسب نیست و ما نیز تمایل نداریم با کشور برادر وارد چنین تنشی شویم.



رحیمی جهان آبادی گفت: افغانستان اکنون خدمات دهی در حوزه کنسولی ندارد و این موضوع اتباع دو کشور را دچار مشکلات زیادی کرده که باید در این مذاکرات مورد توجه قرار بگیرد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ملت دو کشور خویشاوند همدیگر هستند و مرزهای سیاسی، مرزهای جداکننده نیستند زیرا فرهنگ دو کشور یکی است، خاطرنشان کرد: در این میان موضوع حقآبه های مشترک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا قراردادهای بین المللی است و باید اجرایی شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 347167
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار